Mon12182017

LAST_UPDATEMon, 18 Dec 2017 2pm

Cara Kurang Tepat, Sumpah Laknat Shila Amin Tidak Sah

..

Sumpah laknat penyanyi era 80-an, Norshila Amin dan anaknya, Nurrul Admiena Norrizan dalam satu sidang media baru-baru ini disifatkan sebagai tidak sah.

Lapor mStar online, pendakwah bebas, Dr Zaharuddin Abdul Rahman berkata, kaedah memegang Al-Quran juga kurang tepat kerana bersumpah dengan cara itu bukanlah satu keperluan.

Jelasnya, sumpah seseorang itu hanya sah jika ia melalui proses mahkamah dengan empat kali bersumpah diikuti sekali sumpah laknat selain ia bukan untuk tontonan awam.

"Nabi Muhammad SAW bersabda; Barangsiapa yang ingin bersumpah, hendaklah dia bersumpah dengan nama Allah atau (jika tidak), hendaklah dia diam sahaja (tidak bersumpah) (Riwayat Al-Bukhari).

"Apa-apa pun, kita tidak mahu, kaedah memegang Al-Quran ketika bersumpah menjadi trend masyarakat dan menimbulkan salah faham sehingga ada yang merasakan ia adalah kaedah sebenar pelaksanaan sumpah li’an," katanya.

Pada Isnin lalu, Norshila Amin, 53, dan anak perempuannya melafazkan sumpah laknat bagi menyangkal fitnah berhubung dakwaan dia menipu wang milik lapan selebriti ketika menyertai festival di Brunei pada April lalu.

Kata Dr Zaharuddin lagi, sebarang tindakan mewujudkan sumpah laknat dalam hal mengesahkan penipuan atau dusta dalam tansaksi perniagaan adalah satu tindakan salah dalam urusan agama dan ia tidak dibenarkan oleh Islam.

"Ia ditegah oleh seluruh para ulama berdasarkan dalil-dalil yang sangat banyak kerana ia menyebabkan seseorang itu secara bebas melakukan sumpah tanpa sebarang asas atau sandaran dalil.

"Dalam kes yang dirujuk tersebut, sumpah laknat yang dilakukan walaupun dengan nama Allah, ia tidak sah kerana sumpah laknat atau li'an hanya wujud untuk urusan suami-isteri yang menuduh isteri pasangan mereka berzina sebagaimana wujud dalam peruntukan di dalam Al-Quran, surah an-Nur ayat 6-8," katanya.

Sementara itu, Dr Zaharuddin berkata, sumpah yang dikira terpakai dan sah dalam kes melibatkan Norshila adalah hanya sumpah biasa dan bukan sumpah laknat.

Sumpah biasa dalam kes tersebut dianggap sah apabila dimulakan dengan lafaz “wabillahi, wattallahi” atau salah satu antara lafaz tersebut juga sudah mencukupi.

"Namun sumpah biasa ini sepatutnya hanya dilakukan sesudah 'bayyinah' atau bukti yang diiktiraf oleh syarak dikemukan oleh pihak yang menuduh.

"Apakah bayyinah ini? Jika belum ada bukti kuat, maka tidak perlu menolak dengan cara sumpahan kerana ia dikira hal kecil dan tiada kukuh," jelasnya lagi.

Tambah Zaharuddin lagi, bagi mereka yang yakin dizalimi namun tidak mampu bertindak disebabkan tidak mempunyai wang ke mahkamah, diragui atau apa-apa alasan boleh menggunakan doa musnah ke atas pemfitnah, pembuli dan penzalim.